Most sort kerítettem erre, és fantasztikus élményben volt részem.
A kastély változatos tömegével, számtalan tetőfelépítményével a francia reneszánsz kastélyok formáját idézi. Belül inkább az itáliai hatás érvényesül. Az elegáns díszlépcső többszintes, galériás előcsarnokba vezet, amit kürtős felülvilágítók tesznek még magasabbá. A lépcsőház, az előcsarnok falát és homlokzatát – a nyaktaggal csatlakozó üvegházhoz hasonlóan – egykor finom, groteszk díszítőfestés borította.
A kastély helyreállítása 2003-ban kezdődött meg a helyi önkormányzat és a műemlékvédelmi hatóság kezdeményezésére.
Hat évtizeddel ezelőttig tükörrel bélelt aknákon jutott át a fény a turai kastély mesebeli várat idéző tetőzetén. Egy tetőablakon át besurrant a csőbe, onnan pedig ráhullott az impozáns előcsarnok felett feszülő üvegtetőkre. A nyolc akna minden bizonnyal káprázatos fénnyel borította be két emelettel lejjebb az elegáns földszinti teret – mintha csak szabad ég nyílna odafönt, az üvegtetők fölött.
A tetőablakot réges-régen elzárták, a tükörfelületeknek nyoma sincs. A fénycsapdák azonban egészen biztosan így működtek, hiszen a tervező, Ybl Miklós más kastélyaiban is alkalmazta ezt a megoldást. Kérdés persze, hogy miként festettek a szinteket elválasztó üvegtetők, amelyek létére ma már csak a lecsupaszított, rozsdás fémkeretek emlékeztetnek.
Márpedig a cukorgyáros és kereskedő család sarja, a Pest Magyar Kereskedelmi Bankot megalapító Schossberger Zsigmond aligha csinált bármit is véletlenül. Loire-menti kastélyt akart a Galga mentén, hát nemcsak szerződtette a kor egyik legnevesebb építészét, Ybl Miklóst, de biztos, ami biztos, Franciaországba is elküldte, tanulmányozni a vágyott eredetit. Ybl pedig hazaérkezvén két épületen dolgozott egyszerre – a pesti Operaházon és a Schossbergerek turai nyári rezidenciáján. Nem véletlen tehát, hogy az értő szem jelentős párhuzamokat képes fölfedezni a két épület között. Nemcsak az eredetileg mindent beborító, színpompás díszítőfestések – amelyek Scholtz Róbert és munkatársai tehetségét dicsérik -, hanem az alkalmazott műszaki megoldások is hasonlóak a két házban. A turai kastély ugyanis, amely kívülről ódon lovagvárnak látszott a maga tornyaival és izgalmas tetőrengetegével, elkészültekor, 1883-ban a modern technikai eszközök egész tárházát vonultatta föl.
Ami térelosztását illeti, persze úgy működött, mint bármely más kastély vagy városi palota. A pincében voltak a kiszolgálóhelyiségek és a konyha, a földszinten a közös termek – ebédlő, szalonok, könyvtár, dohányzószoba -, s a hozzájuk csatlakozó íves terasz, az emeleten pedig a hálószobák. Mindez azonban a kor legnagyobb luxusával fölszerelve. Volt elektromos áram, vízvezeték, a pincéből a földszinti tálalókonyhába közlekedő étellift, a masszív falak hűvösét pedig fűtő- és szellőzőrendszer enyhítette. A központi fűtés melegét a falakban kialakított, harminccentis légrés tartotta meg, a szellőzést pedig a kandallókürtők biztosították.
0 Hozzászólás